5x handige ChatGPT prompts bij het doen van sales
Publicatiedatum: 11 december 2024
(Bewerkt: 11 december 2024)
Inmiddels weet je misschien wel dat ChatGPT je veel tijd kan schelen tijdens het doen van sales. Maar, weet je ook waarvoor je het precies kunt inzetten? En belangrijker nog: weet je hoe je het op de juiste manier inzet? Wij vertellen je hoe deze tool jou het leven makkelijker maakt én geven je vijf praktische sales prompts voor een efficiënter verkoopproces.
Waarom zou je ChatGPT gebruiken voor sales?
Als je ChatGPT op de juiste manier inzet, kan dit je een hoop tijd schelen tijdens de uitvoering van jouw verkoopstrategie. Want hoewel je het verkoopgesprek uiteindelijk natuurlijk nog wel zelf moet doen, is de tool ideaal om in te zetten als inspiratie. Hierdoor hoef je niet meer alles zelf te bedenken. Je zou het kunnen zien als een sparringspartner, die jou van een flinke dosis input voorziet.
Bij welk onderdeel van het salesproces zet je ChatGPT in?
ChatGPT is bij vrijwel ieder onderdeel van het verkoopproces in te zetten: van de leadgeneratie tot aan het verkoopgesprek en de eventuele follow-up. Zo is het perfect voor het genereren van content als blogs, social media posts, maar ook e-mails en outreach-berichten. Daarnaast is de tool ideaal voor het maken van een belscript, kwalificeren van leads of oefenen van een salesgesprek.
Hoe zet je ChatGPT in?
Het werken met ChatGPT kan heel waardevol zijn. Maar voor deze tool geldt wel dat de kwaliteit die je eruit krijgt afhangt van de input die je geeft. Daarom is het belangrijk dat je specifieke en complete prompts gebruikt. Om je op weg te helpen, zetten wij alvast vijf praktische ChatGPT sales prompts op een rij, die je helpen tijdens het verkoopproces.
Prompt 1: contentcreatie
Schakel de hulp in van ChatGPT voor het creëren van content voor het automatisch genereren van leads. Denk aan een verdiepende whitepaper, waarin een probleem wordt aangekaart dat jouw product oplost. Let er wel op dat je deze content altijd controleert op waarheid en eigen maakt.
“Schrijf een whitepaper van 1200 woorden, gericht op [doelgroep] over [thema]. De whitepaper moet beginnen met een introductie over [uitdagingen voor de doelgroep]. Vervolgens moet het drie belangrijke strategieën beschrijven: (1) [strategie 1], (2) [strategie 2], en (3) [strategie 3]. Sluit af met praktische tips en een call-to-action die lezers aanmoedigt om contact met ons op te nemen voor meer begeleiding. Houd de toon professioneel maar toegankelijk en gebruik concrete voorbeelden om de strategieën te illustreren.”
Prompt 2: kwalificatievragen
Voordat je begint met het benaderen van leads, is het natuurlijk belangrijk om te weten wie jouw ideale klant eigenlijk is. Kwalificeer deze daarom eerst naar prospect en gebruik ChatGPT als inspiratie voor kwalificatievragen.
“Help me een lijst van kwalificatievragen te maken om potentiële leads te beoordelen voor [specifieke product of dienst]. Het doel is om te begrijpen of de lead een geschikte klant is. Onze oplossing is gericht op [doelgroep] en helpt met [probleem dat het product/dienst oplost]. Zorg ervoor dat de vragen zich richten op de volgende aspecten: (1) behoefte aan de oplossing, (2) huidige uitdagingen, (3) beschikbare budget, en (4) besluitvormingsproces. Formuleer de vragen professioneel en beknopt.”
Prompt 3: belscript
Heb je eenmaal een lijst met gekwalificeerde leads? Gebruik dan een ChatGPT sales prompt voor het genereren van een belscript, als houvast tijdens het opvolgen van de leads via telefonische acquisitie.
“Schrijf een belscript voor telefonische acquisitie gericht op [doelgroep] om [product of dienst] aan te bieden. Het script moet een professionele en vriendelijke toon hebben, beginnen met een sterke introductie en duidelijk maken waarom we contact opnemen. Vervolgens moet het enkele vragen bevatten om de behoeften van de klant te achterhalen en hen betrekken in het gesprek. Sluit af met een call-to-action, zoals het plannen van een demo of het verzenden van meer informatie. Zorg dat het script kort en to the point is, en geschikt voor een gesprek van ongeveer 3-5 minuten.”
Prompt 4: marktonderzoek
Wanneer je eenmaal een verkoopgesprek hebt ingepland, is goede voorbereiding natuurlijk het halve werk. En waar dit vroeger behoorlijk wat tijd in beslag kon nemen, kan ChatGPT je tegenwoordig een hoop zoekwerk uit handen nemen! Controleer daarbij voor de zekerheid wel altijd de juistheid van de informatie die aan je wordt verstrekt.
“Geef een samenvatting van de huidige trends en uitdagingen in de [branche van de klant], gericht op [specifiek onderwerp]. Vermeld hoe bedrijven in deze sector deze uitdagingen aanpakken en welke oplossingen populair zijn. Voeg concrete statistieken, recente ontwikkelingen, of relevante voorbeelden toe indien mogelijk. Zorg ervoor dat de informatie specifiek genoeg is om te gebruiken als voorbereiding op een verkoopgesprek met een [rol van de klant binnen het bedrijf] van een [bedrijfsgrootte] bedrijf.”
Prompt 5: bezwaren weerleggen
Tijdens een verkoopgesprek wil je natuurlijk niet voor verrassingen komen te staan. Breng daarom vooraf eventuele bezwaren in kaart. Zo kun je alvast argumenten bedenken om deze te tackelen en vergroot je de kans op een succesvol verkoopgesprek. Deze sales prompt helpt je daarbij.
“Welke veelvoorkomende bezwaren kunnen klanten hebben bij het overwegen van [product of dienst], en hoe kan ik deze op een overtuigende manier weerleggen? Geef specifieke bezwaren en bijbehorende argumenten om deze effectief te beantwoorden. Houd rekening met de volgende aspecten: (1) prijs, (2) implementatiegemak, (3) toegevoegde waarde, en (4) verschil met concurrenten. Zorg dat de antwoorden professioneel en klantgericht zijn.”
Waar moet je op letten als je ChatGPT gebruikt?
Hoewel ChatGPT je het leven een stuk makkelijker kan maken tijdens het doen van sales, kleven er ook een aantal nadelen aan. Zoals we hierboven ook al aangaven, is het gebruiken van goede prompts key. Hoe specifieker je bent, hoe beter de kwaliteit die je eruit krijgt. Maar, dat kan soms nog best even wat denkwerk vereisen.
Daarnaast is het belangrijk om altijd te controleren of de informatie die je krijgt wel klopt. Je weet nooit precies waar de tool de verstrekte informatie vandaan heeft en of deze wel juist en actueel is. Om te voorkomen dat je met je mond vol tanden staat tijdens een verkoopgesprek, is het dus belangrijk om dit vooraf nog even te dubbelchecken.
Geen zin om zelf aan de slag te gaan?
Wil je niet alleen hulp bij de voorbereiding, maar liever het hele salesproces uit handen geven? Dat kan! Bij LEAD2ORDER helpen we je van leadgeneratie tot aan het converteren van leads naar klanten. Meer weten? Plan snel een vrijblijvende afspraak in.
LEAD2ORDER