AI Sales Tools: welke zijn er en waarvoor zet je ze in?
Publicatiedatum: 25 november 2024
(Bewerkt: 25 november 2024)
In de wereld van sales draait alles om snelheid, efficiëntie en de juiste connecties. Maar daar is wel tijd voor nodig. En dat is iets waar we voor ons gevoel vaak te weinig van hebben. Gelukkig zijn er tegenwoordig behoorlijk wat tools die je het leven makkelijker maken met behulp van kunstmatige intelligente. Ontdek hoe AI sales tools jou kunnen ondersteunen bij verkoopprocessen en waar je rekening mee moet houden als je deze inzet.
Wat zijn sales tools?
Sales tools zijn softwareprogramma’s en systemen, die je ondersteunen bij het uitvoeren van salesactiviteiten. Je kunt ze inzetten voor het automatiseren van verkoopprocessen, zodat je minder handmatig werk hoeft te doen. Zo maak je dus een mooie efficiëntieslag en bespaar je jezelf een hoop kostbare tijd. Bovendien maken dit soort tools het makkelijker om op te schalen, waardoor je dus sneller groeit.
Waarvoor kun je sales tools inzetten?
Voor vrijwel ieder onderdeel van het salesproces is er een passende tool te vinden om dit proces mee te automatiseren. Denk aan het vinden van kwalitatieve prospects, beheren van de pijplijn, analyseren van gegevens en doen van koude acquisitie. Maar ook het voorspellen van verkoopkansen en verbeteren van de samenwerking binnen teams. En nu steeds meer sales tools AI hebben geïntegreerd, wordt het uitvoeren van dit soort processen je nóg makkelijker gemaakt.
Waarom zou je AI sales tools gebruiken?
Het inzetten van AI sales tools levert je flink wat voordelen op. Het helpt jou of je team slimmer en efficiënter te werken. Niet alleen door repetitieve taken over te nemen, maar ook doordat AI data beter en sneller analyseert. En dat geeft inzicht! Je weet hierdoor beter hoe kwalitatieve prospects eruitzien, waar zij zich bevinden, wanneer je ze moet benaderen én hoe je dit het beste kunt doen. Bovendien maakt AI het vervolgens ook makkelijker om communicatie te personaliseren, waardoor je sneller vertrouwen wint.
Welke AI sales tools zijn er?
Het aanbod van AI sales tools ter ondersteuning van je verkoopactiviteiten is behoorlijk groot. Daarom helpen wij je graag een eindje op weg met een aantal handige tools.
Leadgeneratie
- Wiza (in combinatie met LinkedIn Sales Navigator): Dankzij deze tool hoef je niet handmatig op zoek naar contactgegevens. Deze tool verzamelt automatisch de meest up-to-date contactgegevens via Sales Navigator, die je vervolgens eenvoudig exporteert. Zo heb je in no time een kwalitatieve leadlijst om te benaderen.
Creatie, analyse en voorspelling
- Salesforce Einstein: Met deze extensie van Salesforce wordt AI onder andere ingezet voor het genereren van content (zoals e-mails), die helpt bij het sluiten van deals. Dit wordt gedaan op basis van data-analyser en realtime voorspellingen, die verkopers tegelijkertijd helpen sneller deals te sluiten en salesprocessen te automatiseren.
- ChatSpot (van HubSpot): Deze AI-chatbot combineert de kracht van ChatGPT met de data van Hubspot. Deze AI tool ondersteunt je onder andere bij het creëren van sales content. Denk aan het genereren van een belscript, blogs, mailings of afbeeldingen voor in presentaties. Daarnaast zet je het ook in voor het samenvatten van inhoud, maken van prognoses en opstellen van rapportages.
Verkoopoptimalisatie
- Gong.io: Deze tool analyseert e-mailconversaties, verkoopgesprekken en meetings. Dit biedt uitgebreid inzicht in alle communicatiekanalen. Bovendien doet de tool op basis van de analyses suggesties voor optimalisatie, waardoor jouw verkoopskills of die van je team steeds beter worden.
Klantondersteuning
- Drift: Deze sales tool biedt een AI chatbot die klanten helpt met het beantwoorden van standaardvragen. Daarnaast brengt Drift bedrijven realtime in contact met klanten via chat, e-mail, video of spraak, wat vervolgens kan worden gesynchroniseerd met het CRM-systeem.
Wat zijn de nadelen?
Hoewel het werken met AI sales tools je veel kan opleveren, kleven er ook enkele nadelen aan het werken met dit soort systemen. Zo hangt er meestal een prijskaartje aan. Dit kan voor kleinere ondernemingen een flinke investering zijn, die niet altijd uit kan. Daarnaast is de software soms complex en vereist het implementeren ervan en werken ermee enige kennis en ervaring. Is dit er niet, dan bestaat de kans dat het niet op de juiste wijze wordt ingezet. Als data hierdoor vervolgens verkeerd wordt ingevoerd, kan dit leiden tot verkeerde inzichten.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een AI sales tool?
Wil je graag ondersteuning van een AI sales tool? Dan is het belangrijk om een weloverwogen keuze te maken. Zet daarom voordat je je zoektocht start eerst een aantal dingen voor jezelf op een rij.
- Doelen en behoeften: Vraag jezelf af wat je precies wil bereiken: meer leads, betere communicatie of iets anders? Kies een tool die specifiek die doelen ondersteunt.
- Gebruiksvriendelijkheid: Een tool kan nog zo krachtig zijn, maar als je team het niet snapt, blijft het ongebruikt. En dat is natuurlijk zonde!
- Integratie: zorg dat de tool samenwerkt met je bestaande systemen, zoals je CRM.
- Schaalbaarheid: Kan de tool meegroeien met je bedrijf? Zeker als je op termijn wilt uitbreiden, is dit belangrijk.
- Kosten en baten: Kijk niet alleen naar de prijs, maar ook naar wat de tool je oplevert aan tijd en verbeterde resultaten.
De kracht van AI met persoonlijk contact
Natuurlijk is AI een prachtige ontwikkeling, maar uiteindelijk doen mensen nog steeds het liefst zaken met mensen. Daarom blijft persoonlijk contact in de sales een absolute must. Dus ook al laat je nog zo’n goede leadlijst samenstellen met behulp van een AI sales tool, uiteindelijk zul je toch zelf in de telefoon moeten kruipen. En heb je daar geen tijd voor? Besteed dit dan uit! Wij nemen de telefonische acquisitie en leadopvolging graag voor je uit handen. Plan nu een vrijblijvende kennismaking in voor de mogelijkheden.
popupstudio