5 verkooptips voor meer sales

Publicatiedatum: 1 oktober 2024

(Bewerkt: 1 oktober 2024)

Of je nu een fysiek product, digitaal product of een dienst aanbiedt: om het te verkopen, zul je sales moeten doen. Toch wil dat er bij veel ondernemers en zelfstandigen wegens tijdsgebrek nog weleens bij inschieten. Kan gebeuren, maar wanneer dit een stagnatie of terugloop in verkopen tot gevolg heeft, is dat natuurlijk zonde! Met deze 5 verkooptips zorg je weer snel voor meer sales, zonder een hele salesstrategie op poten te hoeven zetten.

Tip 1: Focus op bestaande klanten

Wanneer je geen tijd hebt om leadlijsten te maken en koude acquisitie te doen, is het makkelijker om je te richten op bestaande klanten. Zij hebben eerder al eens iets bij je gekocht en weten daardoor wie je bent en wat je te bieden hebt. Er hoeft dus geen relatie meer te worden opgebouwd, waardoor ze makkelijker te overtuigen zijn en sneller van je kopen.

Ga bij je huidige klanten na welke producten of diensten ze in het verleden bij je hebben afgenomen of waarvan ze momenteel gebruikmaken. Kom vervolgens met een interessant voorstel voor cross- of upselling. Bij cross-selling bied je een aanvullend product of aanvullende dienst aan. Stel dat iemand bijvoorbeeld een camera bij je heeft gekocht, dan bied je daar een bijpassende draagtas of misschien wel een fotografiecursus bij aan.

Bij up-selling stel je klanten een upgrade voor. In het geval van de camera prijs je bijvoorbeeld een nieuwer model of set met betere cameralenzen aan. Bied je een dienst aan op abonnementsbasis? Ga dan eens na welke klanten maandelijks bijna aan het limiet zitten en stel een uitgebreider pakket met meer mogelijkheden voor.

Tip 2: Richt je op follow-ups

Het opvolgen van leads is een waardevolle verkoopactiviteit, die snel meer verkopen kan opleveren. Deze mensen hebben nog niet eerder bij je gekocht, maar al wel interesse in je getoond in ruil voor contactgegevens. Ze hebben bijvoorbeeld een keer een vraag gesteld via de mail, een contactformulier ingevuld, gebruikgemaakt van een proefperiode of -product of een e-book gedownload op je website.

Je weet dat er al interesse is. Daardoor converteer je leads gemakkelijker naar klanten dan mensen die nog nooit van je hebben gehoord. We noemen dit daarom ook wel ‘laaghangend fruit’. Doe de follow-up vervolgens het liefst via telefonische acquisitie. Dit voelt persoonlijker en zorgt ervoor dat eventuele vragen en twijfels direct kunnen worden getackeld, wat je uiteindelijk weer tijd scheelt.

Tip 3: Kwalificeer je leads

Heb je geen tijd om al je ‘laaghangende fruit’ te benaderen? Ga dan eerst kritisch door je leadlijst heen en kwalificeer je leads naar prospects. Prospects hebben net als normale leads al interesse getoond door een bepaalde actie, maar voldoen daarnaast ook aan specifieke doelgroep criteria. Denk bijvoorbeeld aan de mate van behoefte aan het product, het budget waarover de prospect beschikt, de beslissingsbevoegdheid van je contactpersoon of de timing (is de lead al klaar om te kopen?).

Door het opstellen van dit soort criteria, breng je in kaart hoe jouw ideale klant eruitziet. En wanneer een lead aan dit plaatje voldoet, is de koopbereidheid waarschijnlijk vele malen hoger. Dus is tijd schaars? Richt je dan eerst op het benaderen van prospects om snel meer sales te genereren.

Tip 4: Creëer schaarste en urgentie

Wil je snel meer verkopen? Dan is het creëren van schaarste of urgentie een mooie manier om leads en prospects over de streep te trekken. Werk bijvoorbeeld met een deadline of laat weten dat iets maar beperkt beschikbaar is.

Voorbeeld van urgentie:
‘Onze prijzen gaan binnenkort omhoog, dus als je nu instapt profiteer je nog van dit lage bedrag.’

Voorbeeld van schaarste:
‘We hebben maar een beperkte oplage van dit product beschikbaar.’

Voorbeeld van schaarste én urgentie:
‘We zitten bijna vol, dus horen graag uiterlijk aan het einde van de week of jullie akkoord gaan.’

Het creëren van schaarste en urgentie heeft niet alleen als voordeel dat je sneller verkoopt, maar kan soms ook meer vertrouwen wekken. Het laat namelijk zien dat jouw product of dienst gewild is, wat zorgt voor een stukje social proof.

Tip 5: Gebruik social proof

Mensen zijn van nature geneigd om beslissingen te baseren op wat anderen doen of aanbevelen, vooral wanneer ze twijfelen over een aankoop. En natuurlijk ben jij als geen ander in staat te vertellen waarom jouw product of dienst van toegevoegde waarde is. Maar je bent – net als bij je eigen kind – wel bevooroordeeld.

Om sneller te verkopen, werkt het daarom goed om de objectieve mening van andere klanten te delen. Dit doe je bijvoorbeeld door tijdens het voeren van een verkoopgesprek een succescase van een andere klant als voorbeeld te gebruiken. Of noem specifieke cijfers en resultaten die je voor andere klanten hebt behaald. Wanneer prospects zien dat anderen tevreden zijn, zijn ze namelijk sneller geneigd om zelf ook tot aankoop over te gaan.

Nog meer tijd besparen?

Heb je meer klanten nodig, maar zelf écht geen tijd om de sales en acquisitie op te pakken? Dan is uitbesteden natuurlijk ook een mooie optie. Bij LEAD2ORDER hebben we jarenlange ervaring met het genereren en opvolgen van leads en weten we wat er nodig is om deals te closen. Nieuwsgierig hoe we dit doen? Plan direct een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met mij op, ik vertel je er graag meer over.

Art Jan Arnold

LEAD2ORDER