Van lead naar order met telefonische acquisitie

Wat is telefonische acquisitie?

Telefonische acquisitie is eigenlijk simpelweg het nabellen van potentiële klanten met als doel het inplannen van een afspraak. Dit kunnen mensen zijn die al bekend zijn met je bedrijf, omdat ze bijvoorbeeld een offerte hebben aangevraagd of al eerder een aankoop bij je hebben gedaan. In dat geval spreek je van warme acquisitie. Heb je nog geen relatie opgebouwd en weet degene die je belt nog niet wie jij bent en wat je doet? Dan benader je iemand dus ‘koud’ en wordt er gesproken van koude acquisitie of cold calling.

Waarom telefonische acquisitie doen?

Hoewel veel ondernemers de rillingen krijgen van telefonische acquisitie, is het wel de meest effectieve vorm van leads genereren. Een e-mail verdwijnt al snel in een overvolle inbox of komt niet direct bij de juiste persoon terecht. Hierdoor duurt het vaak lang voordat er reactie komt – als je deze al krijgt. Het sturen van berichten via social media als LinkedIn is ook een manier van acquisitie doen, maar heeft ook als risico dat iemand vergeet te reageren of je berichtje over het hoofd ziet. Door te bellen, heb je direct reactie en dat brengt een aantal voordelen met zich mee.

Door telefonische acquisitie:

  • Weet je sneller of er interesse is.
  • Kun je eventuele vragen meteen beantwoorden.
  • Ben je in staat twijfels makkelijker weg te nemen.
  • Kom je persoonlijker over wat vertrouwen wekt.
  • Kun je direct een afspraak inplannen.

Hoe zit het met de AVG bij telefonische acquisitie?

Sinds 1 juli 2021 is de AVG aangescherpt en is het voor bedrijven niet meer toegestaan om consumenten ongevraagd te benaderen om producten of diensten te verkopen. Dit mag sindsdien alleen nog als de consument hier expliciet toestemming voor gegeven heeft, in de afgelopen drie jaar klant is geweest of bijvoorbeeld donateur is van een goed doel.

Is telemarketing B2B nog wel toegestaan?

Telemarketing voor B2B klanten werven, is daarentegen wel nog steeds toegestaan. Wel zijn ook hierbij de regels aangescherpt. Zo heb je sinds 1 juli 2021 ook eerst toestemming of een opt-in nodig voor het bellen van natuurlijke personen als eenmanszaken, VOF’s, maatschappen en CV’s, tenzij het nummer specifiek is opengesteld voor commerciële telefoontjes. Rechtspersonen als stichtingen, verenigingen, coöperaties, NV’s en BV’s mag je wel altijd benaderen, zolang je iets aan het bedrijf verkoopt en niet aan de particulier die je spreekt.

Telefonische acquisitie uitbesteden

Zou je graag meer leads opvolgen, maar heb je zelf geen tijd om leadlijsten op te stellen en af te bellen? Overweeg dan eens om telefonische acquisitie uit te besteden. Bij LEAD2ORDER nemen wij dit vervelende klusje graag voor je uit handen. Zo stroomt jouw agenda vanzelf vol met interessante afspraken en heb jij meer tijd voor je core business. Plan een kennismaking om de mogelijkheden te bespreken, dan bellen wij je (tijdens kantooruren) binnen één uur terug!