Wat is een webinar en hoe zet je het in voor sales?
Publicatiedatum: 4 maart 2025
(Bewerkt: 4 maart 2025)
Sinds er steeds meer vanuit huis gewerkt wordt, is het geven van webinars steeds populairder geworden. En dat is een positieve ontwikkeling, want deze tool kan ook voor salesdoeleinden heel interessant zijn! Maar dan moet je het natuurlijk wel op de juiste manier inzetten. Daarom leggen wij je in deze blog uit wat een webinar precies is, hoe je het inzet voor sales én op welke manier je er daadwerkelijk resultaat mee behaald.
Wat is een webinar?
Een webinar is een online event om kennis over te brengen op een bepaalde doelgroep. De naam is dan ook afgeleid van de woorden ‘seminar’ en ‘web’. Het kan gaan om een training, workshop of ander soort presentatie, die live te volgen is en meestal ook op een later moment nog is terug te kijken. Bovendien zijn webinars vaak interactief en kunnen deelnemers vragen stellen via een chat of stemmen via een poll.
Waarom zou je een webinar organiseren?
Natuurlijk is een persoonlijk B2B verkoopgesprek of fysiek evenement nog steeds het meest effectief. Maar wanneer je graag veel mensen wil bereiken en je weinig budget hebt, is een webinar een mooi alternatief. Ook is het een goede oplossing als je iets wil presenteren aan een bepaalde groep mensen, maar het lastig is deze groep fysiek samen te brengen – bijvoorbeeld als je veel internationale klanten en stakeholders hebt.
Hoe kun je een webinar inzetten voor sales?
Je kunt een webinar op verschillende manieren inzetten voor sales. Zo is het ideaal voor een productdemo, om je in één keer een grote groep mensen over (nieuwe) producten of diensten informeert. Door af te sluiten met een Q&A of deze aanvullend te geven, hoef je eventuele vragen bovendien niet één-op-één af te handelen, wat veel tijd scheelt! Hierbij kan het ook interessant zijn om een tevreden klant uit te nodigen om ervaringen te delen.
Daarnaast is een webinar een mooie manier om jezelf te positioneren als expert in de markt door bijvoorbeeld verdiepende informatie te geven over een bepaald onderwerp. Dit moet natuurlijk wel gerelateerd zijn aan jouw aanbod. Denk aan een webinar met de titel: ‘5 verkooptips voor meer sales’. Nodig daarbij eventueel ook externen uit om te spreken.
Wat zijn de voordelen van een webinar inzetten voor sales?
Het inzetten van een webinar heeft verschillende voordelen bij het doen van sales. Denk bijvoorbeeld aan:
- Groot bereik: je kunt eenvoudig een groot én geografisch verspreid publiek bereiken, zonder fysieke beperkingen.
- Efficiënter werken: je brengt in één keer informatie over aan meerdere leads of klanten, waardoor je tijd bespaart.
- Lagere kosten: met een webinar bespaar je op locatie-, reis- en organisatiekosten, waardoor je veel goedkoper uit bent dan met een fysiek evenement.
- Generatie en kwalificatie van leads: webinars trekken geïnteresseerde leads aan en geven inzicht in hun koopintentie, waardoor je ze makkelijker kwalificeert.
- Relatieopbouw: door het bieden an waardevolle content en opzoeken van de interactie met klanten, bouw je vertrouwen op en versterk je relaties.
- Marktonderzoek: de vragen en antwoorden van deelnemers tijdens de webinar, leveren interessante data op die tot waardevolle inzichten kunnen leiden.
- Verkort verkoopproces: een webinar draagt bij aan het overtuigen van prospects, waardoor de besluitvorming wordt verkort en deals makkelijker worden gesloten.
Hoe haal je het meeste uit je webinar?
Om het meeste te halen uit je webinar, is het belangrijk dat je het serieus neemt. Organiseer het niet puur omdat je graag een webinar wil geven, maar doe het altijd vanuit een bepaald doel. Want zoals eigenlijk voor alles geldt: hoe meer energie je erin stopt, hoe beter het resultaat is dat je eruit haalt. Zorg daarom altijd dat je écht waarde toevoegt. Start tijdig met de voorbereiding, maar vergeet ook niet om na afloop de leads op te volgen.
Volg onderstaande stappen om het meeste uit je webinar te halen:
Stap 1: Bepaal je doelstelling
Wil je vooral leads genereren en puur informeren? Of wil je naar aanleiding van de webinar ook al meteen leads converteren naar klant? Ook kan het natuurlijk zijn dat je focus ligt op het informeren of doen van cross- en upselling bij huidige klanten.
Stap 2: Kies een pakkend onderwerp voor je doelgroep
Kies een onderwerp dat past bij de doelgroep waarop je je richt. Koude leads hebben waarschijnlijk een andere informatiebehoefte dan bestaande klanten. Kies voor een onderwerp dat nieuwsgierigheid wekt en echt waarde toevoegt.
Stap 3: Zorg voor de juiste software en tools
Bepaal vervolgens wat je allemaal nodig hebt om de webinar te kunnen organiseren. Denk aan software, maar ook aan tools om inschrijvingen te genereren. Zorg bijvoorbeeld voor een goede landingspagina en kies welke (social) kanalen je inzet.
Stap 4: Kwalificeer leads
Vraag bij de inschrijving alvast naar waardevolle informatie. Denk bijvoorbeeld, naast de naam, een e-mail en bedrijfsnaam, ook aan vragen als ‘wat hoop je uit de webinar te halen?’. Houd het wel laagdrempelig en stel niet té veel vragen.
Stap 5: Maak de webinar interactief
Naast vooraf, kun je ook tijdens de webinar zelf data verzamelen. Maak deze daarom altijd interactief. Zorg dat de vragen die deelnemers hebben en antwoorden die ze geven in de chat worden opgeslagen, zodat je hier waardevolle inzichten uit kunt halen.
Stap 6: Eindig met een call to action
Uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat de webinar je iets oplevert. Eindig daarom altijd met een call to action. Dit kan direct gericht zijn op verkoop, zoals een eenmalige aanbieding. Maar het kan bijvoorbeeld ook het inplannen van een afspraak, aanvragen van aanvullende informatie of een inschrijving voor een fysiek evenement zijn.
Stap 7: Analyse en follow-up
Maak na afloop van de webinar een analyse van alle data die je verzameld hebt en bepaal je vervolgacties. Welke leads zijn interessant om op te volgen? En zijn er wellicht nog andere interessante inzichten naar voren gekomen, die kansen bieden voor je huidige of eventueel nieuw aanbod?
Hulp nodig bij leadopvolging?
Heb je naar aanleiding van je webinar een mooie leadlijst verzameld, maar geen tijd om deze op te volgen? Laat dit dan aan ons over! Bij LEAD2ORDER nemen we leadopvolging graag voor je uit handen en staan we je daarnaast ook bij tijdens de rest van het salesproces. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Plan dan meteen een vrijblijvende kennismaking in.
LEAD2ORDER